Câteva slove şi grafii de la Panfili

Ştefan Panfili

Lumini de studio şi modificatoarele de lumină: scurt tutorial

with 4 comments

Lumina cheie

Lumina cheie este lumina principală, ţintită către subiect, după care ne facem măsurătorile iniţiale. În argoul fotografic, lumina cheie are această denumire pentru faptul că este cheia iluminării întregului setup de lumină.

Unde poziţionăm lumina cheie este esenţial pentru cum va arăta fotografia noastră la final şi este şi lumina a cărei intensitate este cea mai puternică.

Lumina cheie se poate roti în jurul subiectului, pe diametrul unui cerc, cu raza de 1.5 m. Acestea sunt doar nişte reguli orientative, deoarece valorile se schimbă esenţial atunci când folosim alt modificator de lumină sau mărim sau micşorăm intensitatea luminii.

Lumina de umplere

Orice lumina care este folosită pentru a umple setupul de lumină, pentru a lumina părţile din umbră, se numeşte lumină de umplere, sau fill light. Un lucru important de ştiut este că lumina de umplere nu crează nici un fel umbre în setupul de lumină, dat fiind faptul că aceasta este mai slabă decât lumina cheie.

Într-un setup de lumină putem aveam mai multe lumini de umplere, fiecare cu rolul de a elimina părţile umbrite de pe model.

Lumina de contur

Sunt luminile care separă un subiect de fundal, de aici şi termenul engelzesc „kicker lights”. O lumină de contur poate fi poziţionată pe păr, pe umeri sau pe oricare altă parte a modelului pe care o vrem separată de fundal.

Lumina de fundal

Este lumina care nu cade pe model, ci este orientată către fundal, cu roul specific de a lumina fundalul.

Rolul blendei reflectorizante în setupul de lumină

Blenda reflectorizantă are rolul de a arunca lumina înpoi pe model, sau pe o altă parte din compoziţia noastră. Poate fi orice material reflectorizant, chiar şi o bucată de poliester. De fapt, o bucată de poliester este exemplu perfect de blendă, acesta fiind şi de culoare albă, care nu influeanţează temperatura de culoare a imaginii.

Adevăratele apicabilităţi ale unei blende sunt mărginite doar de imaginaţia noastră, acestea având un rol esenţial în fotografia de studio.

Blendele pot varia în dimensiune şi formă, fiecare dintre ele fiind folosite pentru a atenua anumite umbre de pe subiect. De exemplu, o blendă mai mică poate fi folosită pentru a deschide (a lumina), o parte e feţei, iar una mai mare pentru a deschide toată partea stângă a modelului, asta în cazul în care lumina cheie bate din dreapta.

De altfel, cu ajutorul unei singure lumini şi mai multe blende, putem crea setupuri de lumină destul de spectaculoase.

Modificatoare de lumină

Aici putem discuta mult şi bine, dat fiind faptul că există o sumedenie de modificatoare de lumină, toate cu scopul lor precis în studio.

Modificatoarele de lumină să împart în primul rând în două mari categorii: lumină dură şi lumină moale.

Ce înseamnă lumina dură?

Hai să luăm exemplul din natură, unde la ora 13:00, într-o zi însorită, avem umbre foarte tari, bine definite. Aceasta este o lumină foarte puternică şi foarte dificilă, tocmai din acestea cauză mulţi fotografi se feresc de lumina de după-amiază. Lumina dură are o mulţime de aplicatibilităţi iar rezultatele pe care le puteţi obţine jucându-vă cu aceasta pot fi spectaculoase. Totuşi, este o lumină destul de complicată.

Ce înseamnă lumina moale?

Imaginaţi-vă că la ora 13:00, în locul acelui Soare puternic, apar o mulţime de nori pe cer. Umbrele create de acestă lumină sunt de cele mai multe ori mai moi, mai difuze. În acelaşi timp, lumina care cade pe subiect nu este una care arde, ci mai degrabă defineşte destul de frumos trăsăturile acestuia. Lumina moale este foarte uşor de folosit însă nu are acel efect dramatic ca în cazul luminii dure, în majoritatea cazurilor.

Umbrelele: Difuzie şi Reflexie

Probabil că cele mai ieftine şi cele mai uşor de folosit modificatoare de lumină sunt arhi-cunoscutele umbrele. Acestea pot fi: reflexie sau difuzie. Umbrelele crează o lumină moale.

Cele difuzie sunt realizate dintr-o suprafaţă albă, care lasă lumină să treacă prin ele. Acestor umbrele li se mai spune şi „shoot-through”. Sunt o soluţie ieftină şi eficientă însă au marele neajuns că difuzează lumină în prea multe locuri, astfel fiind greu de controlat câtă lumină vrem să cadă pe subiect. Cu o umbrelă nu putem lumina doar o parte din subiect, în special dacă vorbim de umbrele de mari dimensiuni. Mai mult, se pierde foarte mult din puterea luminii, o parte din această fiind şi reflectată înapoi, spre bliţ.

Umbrelele reflexie sunt ceva mai eficient şi mai versatile. Puterea care se pierde la declanşare este mai mică însă direcţionalitatea este la fel de slabă ca la umbrelele difuzie. Totuşi, la umbrele reflexie avem un mare avantaj: putem folosi o suprafaţă diferită faţă de cea simplă (albă), pentru a modifica culoarea luminii care ajunge pe subiect. Cele pe care le-am folosit eu mai des sunt Silver şi Gold, care, după cum le spune şi numele, fac lumina fie mai rece, sau mai caldă.

Pentru începuturile în lucrul cu lumini în studio, umbrelele sunt ideale.

Softboxurile


Probabil cel mai folosit modificator de lumină, softboxul este şi foarte versatil. După cum îi spune şi numele, softboxul este proiectat pentru a atenua lumina, a o face mai moale (soft). Construcţia este una foarte simplă: o piramidă, cu vârful înfipt în baineta bliţului. Laturile piramidei sunt de obicei căptuşite cu material reflectorizant, pentru a direcţiona lumina cât mai bine. În acest sens, în interiorul piramidei mai există un plan, parlel cu baza, fabricat tot dintr-un material alb de difuzie. Astfel, softboxul reprezintă cel mai uşor de folosit modificator de lumină, în orice situaţie.

Un accesoriu, care, din punctul meu de vedere, este indispensabil, este gridul (sau fagurele). O reţea formată din mai multe figuri geometrice (de obicei dreptunghiuri sau pătrate) este suprapusă suprafeţei de difuzie, astfel direcţionând şi mai mult lumina emisă de softbox. Grid-ul este folosit doar în situaţii în care avem nevoie de acest lucru, el nefiind totuşi un accesoriu pe care să-l folosim mereu.

Softboxurile variază de la cele mai mici, folosite doar pentru portret, până la cele de 10m x 5m, folosite pentru fotografia auto.

Reflector


Reflectorul este un paralelipiped conic, fără baze, cu o suprafaţă de reflexie pe interior. Acesta crează o lumină foarte dură, direcţionată spre subiect. Imaginaţi-vă un bec înconjurat de o suprafaţă reflectorizant, la un unghi care să formeze un con baza la filetul becului. Reflectorul este ideal pentru a lumina o parte a subiectului pe care vrem s-o evidenţiem, sau pentru a lumina fundalul.

Reflector cu fagure


Una dintre luminile mele preferate, în special datorită posibilităţilor creative pe care le oferă. Paralelipipedul conic folosit la reflectorul cu fagure este mai mare, iar baza acestuia este completată de un grid.

Fagurele îi oferă reflectorului o flexibilitate mare, în principal datorită direcţionalităţii, adică posbilitatea de a pune lumina exact unde avem nevoie.

Snoot


Snoot-ul este modificatorul de lumină capabil că lumineze o singură parte a subiectului. Mulţi fotografi folosesc snoot-ul pentru a da ochilor o lumină oldies sau pentru a scoate în evidenţă un tatuaj sau o trăsătură distinctă pe care o prezintă  modelul.

Este confecţionat din plastic sau metal şi are forma unui con foarte lung, cu vârful tăiat însă. În funcţie de preferinţe, i se poate ataşa un grid, pentru şi mai multă direcţionalitate.

4 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Buna ziua

    detin site-ul sus mentionat si as dori sa incep sa imi fotografiez singur anumite produse.Nu stiu cu ce sa incep.Din auzite am inteles ca secretul sta in lumina care cade pe obiectul fotografiat.Am vazut cateva umbrele de difuzie dar nu stiu ce sa achizitionez.Langa umbrela este necesara si o sursa puternica de lumina?Imi cer scuze, poate ca intrebarile mele sunt aberante dar vreau sa invat.Daca ma puteti ajuta astept un raspuns.Va multumesc .Decebal

    decebal anghelache

    Iulie 3, 2009 at 2:19 pm

  2. In ceea ce priveste fotografia de produs lucrurile stau un pic altfel. Aveti nevoie de un cort de fotografiat produse, adice un cub similar cu cel pe care il puteti gasi la acest link: http://f64.ro/det.php?id=338&pid=2460.

    Din pacate, nu pot sa vad dau sfaturi foarte elaborate in ceea ce priveste fotografia de produs, nefiind domeniul meu.

    panfili

    Iulie 3, 2009 at 2:43 pm

  3. Cum putem sa luam legatura?As avea nevoie de ajutor.Multumesc

    eduard

    Ianuarie 16, 2010 at 11:44 am

  4. Nu sunt fotograf, sunt operator (cameraman) si am un mesaj pentru Decebal. Am lucrat foarte mult cu lumina de filmare la spoturi publicitare si videoclipuri in filmari HD si pelicula. Daca mai esti dispus la sfaturi iata unul: acel cort este ok insa nu poate nimeni sa-ti explice mai mult decat gasesti explicat pe net. Secretul consta in foarte multe ore de experimente. Incearca, spre exemplu, sa iei o sticla de apa minerala la un litru sa o asezi in cort, sa te asiguri ca nu mai patrunde nici o alta sursa de lumina decat cea din cort, si sa fotografiezi la diferite expuneri, si diafragme pana cand obtii o sticla bine conturata, fara reflexe astfel incat sa-ti placa. Acesta e doar inceputul…

    Doru video

    Martie 12, 2010 at 11:48 pm


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: