Câteva slove şi grafii de la Panfili

Ştefan Panfili

Echipamentul foto: De ce, cum şi cât

leave a comment »

Înainte să încep să mă ocup profesional de fotografie mă tot întrebam de ce cară săracii fotografi „câtai” rucsacul în spate. Eu, cu Canon-ul meu D60 şi cu un obiectiv Sigma 17-35, eram absolut sigur că nu ai nevoie de un astfel de bagaj voluminos ca să-ţi faci treaba ca lumea. Totuşi, după o serie de evenimente, mi-am schimbat percepţia referitor la cât, de ce şi cum cărăm după noi.

În primul rând, fiecare fotograf care pleacă la un job pe teren are nevoie de un studio portabil într-un rucsac, după cum mi-a spus si profesorul meu de fotografie, Francisc Vaida. În cazul meu, studio portabil înseamnă următoarele:

Toate acestea intră într-un rucsac Tamrac 3385 Aero Speed Pack.


Rucsacul de mai sus este foarte încăpător, fiind destul de bine compartimentat pentru a găzdui toate componentele expuse mai sus. Mai mult, mai rămâne loc pentru cel puţin încă un obiectiv (să zicem un Canon EF 24-70mm f/2.8 L) şi un bliz extern de dimensiunea lui Canon 430EX II. Rucsacul este şi destul de comod: la o greutate de aproximativ 8-9 kilograme (încărcat aproape complet) nu pare deloc greu şi se simte destul de bine în spate. În ceea ce priveşte siguranţa echipamentului, pereţii exteriori, captuşiţi cu spumă, par să ţină echipamentul destul de bine în cazul unui şoc. Dacă tot vorbim despre siguranţă, trebuie precizat că Tamrac 3385 este „weather-sealed”, lucru confirmat şi de cauciucul care acoperă toate fermoarele expuse.

Ca orice fotograf pasionat de echipament fotografic, mai există câteva elemente cărora le-am simţit mult nevoia, însă mă pot descurca şi fără ele, şi anume:

  • Un blitz extern (necesarul meu poate fi acoperit lejer de un Canon 430EX II);
  • Un battery grip, care face mult mai uşoară fotografierea pe verticală (există multe grip-uri after-market, însă eu prefer Canon Battery Pack BG-E2N);

Până la urmă, echipamentul folosit depinde exclusiv de ceea ce vrei să fotografiezi.

În cazul în care tragi studio, probabil că vei avea nevoie de mai multe obiective fixe, indiferent cât de luminoase sunt acestea; pentru fotografia de arhitectura ai face bine să ai cu tine un trepied şi un obiectiv destul de wide, sau chiar un T&S; pentru fotografia de nuntă vei avea nevoie cu siguranţă de un blitz extern puternic, împreună cu un obiectiv bun la toate, de genul lui Canon EF-s 17-55mm f/2.8 IS.

În fotojurnalism, sau fotografia de concert (aici aş include şi fotografia de „making of”), te ajută enorm dacă foloseşti zoom-uri luminoase şi cu un timp de focalizare destul de rapid. În ceea ce priveşte plaja focală, cele mai uzuale, din punctul meu de vedere, sunt obiectivele ultra-wide şi tele-obiectivele (10-22mm şi 70-200mm). Obiectivele wide, prin unghiul foarte mare de cuprindere (aproximativ 140-150 de grade), oferă un dinamism excelent şi o perspectivă diferită. Dacă ar fi să aleg un obiectiv care să-l am mereu montat pe body pentru fotoreportaj, acesta ar fi Canon 10-22mm (echivalentul a 16-35mm pe un body APS-C).

Pentru genurile de fotografie menţionate în paragraful anterior, eu aş recomanda şi folosirea unui monopied, accesoriu care se va dovedi extrem de util atunci când tragi la focala de 200mm, din mână, la o viteză de 1/60 sau 1/80. Eu am o mână destul de stabilă şi reuşesc să obţin cadre sharp şi la 1/80 sau 1/125, dar m-aş simţi mult mai uşurat dacă aş fi scutit de termurul pe verticală.

Laptopul, sau cel mai uşor mod de a impresiona un client, s-a dovedit a fi foarte util la mai toate lucrările de pe teren. Deviza mea în ceea ce priveşte un calculator portabil este următoarea: cât mai mic, cu atât mai bine. HP Compaq 2510p se mulează perfect pe nevoile mele, şi pe lângă o putere de calcul peste medie, cântăreşte aproximativ 1,5kg. Pe un laptop poţi să-i arăţi clientului o parte din fotografii imediat după sesiune, poţi face un back-up rapid sau poţi pur şi simplu să-ţi eliberezi cardurile, în cazul în care rămâi fără spaţiu.

Mai multe, în următorul mesaj…


Written by panfili

Martie 10, 2009 la 3:39 pm

Postat in Fotografie

Tagged with , , ,

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: